Brenda Sims

Brenda Sims
My name is Brenda Sims. I am originally from a big Winery in California, but I had to move to Alabama. By a mistake I ended up in Europe in a city called Denmark. I think it is placed in Sweden, but what I am sure of, is that they speak Dutch with a strange accent. I am trying to learn...

Monday, January 24, 2011

EN BIOTOP?

25 januar
forfrosne støvbolde i bunden af nordmanns skoven.

I min biotop som jeg dagligt besøger er der masser af liv året rundt. Hver oplevelse til sin tid, for naturen er jo sæsson opdelt og liv og død følges ad konstant. Jeg elsker det. Nu er det Januar, og her er en bundfrossen jord med noget mosbelagt græs omkring søen og på vores haveareal. Tænker om noget kalk kunne hjælpe lidt til foråret ...Kun muldvarpen arbejder hårdt her, og med held har den mast en masse jord op i bunker, så man kan ane dens vandregange. Jeg snakker om min have...Jeg har været rejst væk i udlandet i lang tid, og fik ikke sommeren med som jeg plejer sidste år i 2010. Nu er jeg tilbage og snuser, rører, nyder og kigger hver dag udefra, men også indefra vores stue og køkkenvindue.
I min biotop findes der mange fugle året rundt, og i øjeblikket har vi dagligt fasaner (mest kokke), solsorte og duer. Vi sætter redekasser op næsten hvert år og det trækker fugle til i foråret. I sommerhalvåret er det en anden historie for der ses fiskehejre, isfugl, fuglekonge, musvåge, skovskade, bogfinke, blishøns, troldænder og gråænder. Nogen gange kommer der en skarv og sidder og tørrer sine vinger.  
Tårnfalkereden står tom nu, men jeg forventer med knugede hænder og hjertebanken at der bliver besøg for tredje år i træk. Den redekasse er hjemstavn for 11 tårnfalkunger de sidste 2 år. Jeg har selv bygget kassen efter særlige mål som tårnfalke foretrækker. Den skal hænge med fri udsigt, og gerne mindst 4 meter over jorden.


                                       27. januar 2011, sø, have og rede til stork og tårnfalk.

I søen er der tudser og frøer. De lever i, og omkring sø-området og lægger yngleæg i store klynger overalt i vandet. der er vildænder på øen som har reder og foretrækker at ligge under den store busk. Mere om det til den tid.


31 februar 2011
Hvilken skøn dag. det ser unægteligt ud som at piletræerne er ved at bryde forsigtigt frem. Har taget nogle grene indenfor så jeg kan fremskynde processen.
Blev overhalet i luften af syv vilde svaner. Det fik mig til at pakke mit kamera ud, men det blev en engangsfornøjelse fra deres side. Til gengæld er der et leben fra Stevning Dam som ligger få hunderde meter fra min biotop. Sikke en larm af gæs der svæver rundt i forvirring og i lange formationer. Nogle campere endog på de grønne skrænter for at lette i store klynger så det suser.

Min længste kamera linse kunne snuppe dette forrygende øjeblik af grågæs der samles i flæng. På afstand ligner det bare sten.

6 februar 2011.
Hej svaner! Da jeg var ude og tjekke biotopen i dag fløj disse svaner rundt. De kom forbi flere gange, -som om de vidste jeg ville forevige deres vingesus. Der er sgu noget helt særligt over disse store pragtfulde hvide fugle.
Der er kommet en del mulvarpeskud frem nu hvor jorden er blevet en del mere blød. (Som om muldvarper tænker på det) I morgen sætter jeg en fælde.








Så sød og blød...
Fik dig, din mulvarp! Så er der ro for videreudvikling af de underjordiske gange omkring søområdet for en lille stund. Det ødelægger det kønne græsdække omkring søen og giver mig en ærlig anledning til at bryde ind i naturens gang og virke.




KIG NED DER ER...-KIG OP DER ER ........ALTOCOMULUS SKYER!







10 marts.
20 marts.
Har gjort tårnfalkereden ren og fået lagt nyt og frisk halm i bunden. Tårnfalke er ikke særlige renlige og skider samme sted som de ligger æg. Nu glæder jeg mig til at se når de første falke svæver hen over os.
Har kunne spottet duer som kommer svævende. Sjovt nok, skal jeg lige kigge en ekstra gang når der kommer en due, da den i en hurtig forveksling kunne ligne en tårnfalk på afstand.
Fik besøg af denne fine høne. Har set adskillige kokke der går rundt i granskovkanten. Har set en næsten sort fasan kok. Ville gerne være så heldig at få et billede af den anderledes, men vidunderlige farve.








I øjeblikket holder 3 gråandepar til ved søen. De kommer om aftenen og flyver afsted igen om morgenen. De har et fint huld, og jeg mistænker dem for at være nogle af de ande-bumser der holder til inde ved dammen i Haderslev. Sådan nogle ænder der bare tigger brød af de velmenende handlende og glemmer alt om det farlige andeliv, hvor man hader blishøns og gæs.

Så oprandt den store dag!!! Det er den 24 marts, og tårnfalken har svævet omkring redekassen. Dener tidligt på vej, og jeg håber at den vælger den opsatte kasse her på biotopen. Sidste år var der 2 tårnfalke der kæmpede om rettighederne, så der var en der måtte vige pladsen. Så vidt jeg ved er det højst sandsynligt en falk fra samme kuld der vende tilbage. Nu er der bare at håbe, og lade haven stå uden for meget støj og larm i den næste uges tid.

1 comment:

  1. Hej Jannie

    En spændende og fuglerig biotop du har valgt - glæder mig til at følge med i de aktiviteter du sætter igang :-)

    Vh Ida

    ReplyDelete